
EV რევოლუცია: ბორბალში ჩასმული ძრავები, რომლებიც მანქანას თვითონ აჩერებს
Dec 9, 2025
ბრიტანული კომპანია YASA, რომელიც Mercedes-Benz-ის საკუთრებაა, ტესტავს რევოლუციურ ელექტროძრავებს, რომლებიც არა მხოლოდ 1,000 ცხენის ძალამდე სიმძლავრეს ქმნიან, არამედ პრაქტიკულად უკანა მუხრუჭების ფუნქციასაც ითავსებენ.

ელექტრომობილებში რეგენერაციული დამუხრუჭება ისედაც ამცირებს ტრადიციული მუხრუჭების დატვირთვას, განსაკუთრებით უკანა ღერძზე. YASA-ს კი ეს შესაძლებლობა სრულიად ახალ დონეზე აჰყავს.
კომპანია ტესტავს ძრავებს, რომლებიც უშუალოდ ბორბალშია ჩაშენებული (in-wheel motor) და იყენებს აგრეთვე YASA-ს ცნობილ axial flux არქიტექტურას. ეს ტიპის ძრავები ბევრად თხელია, ძალის გადაცემა კი ეფექტური და მძლავრია.
ახალი პროტოტიპი აერთიანებს:
ბორბალში მოთავსებულ ძრავს
ძალიან კომპაქტურ ინვერტორს
მაქსიმუმ 750 kW-მდე (986 HP) სიმძლავრეს თითო ბორბალზე
გამოდის, ერთ მანქანას თეორიულად შეუძლია სულ 2,000 ცხენის ძალაზე მეტი ჰქონდეს უკანა ღერძზე.
როგორ ცვლის ეს მუხრუჭებს?
YASA აცხადებს, რომ ძრავის თერმული შესაძლებლობები საკმარისია იმისთვის, რომ:
უკანა ტარებაში ტრადიციული დიდი მუხრუჭები აღარ იყოს საჭირო,
გადაუდებელი შემთხვევისთვის კი მცირე ტიპის სარეზერვო მუხრუჭი ან სისტემა, რომელიც ძრავს ენერგიის მოშლით აჩერებს, საკმარისი იქნება უსაფრთხოებისთვის.
რატომ არის ეს დიდი ნახტომი EV-ისთვის?
ამ ტექნოლოგიას შეუძლია:
200 კგ-მდე შეამციროს ავტომობილის წონა
გაათავისუფლოს ადგილი შასში
მნიშვნელოვნად გაზარდოს ენერგოეფექტურობა
კიდევ უფრო გაამარტივოს EV-ის კონსტრუქცია
Axial flux ძრავები ისედაც ცნობილია მაღალი სიმძლავრე/წონის შეფარდებით - YASA-ს პროტოტიპმა დინოსტენდზე 26.7 kW თითო ფუნტზე აჩვენა, რაც ფაქტობრივად რეკორდული მაჩვენებელია.
ტექნოლოგია ჯერჯერობით პროტოტიპის სტადიაშია, თუმცა Mercedes-Benz უკვე იყენებს YASA-ს ძრავებს კონცეპტებში (Vision One-Eleven, AMG GT XX). ეს ვარაუდს აძლიერებს, რომ სერიულ წარმოებამდე გზა შესაძლოა აღარ იყოს შორი - განსაკუთრებით მაღალი შეფასების მქონე AMG მოდელებისთვის.