
როგორ დაიპყრო ჩინეთმა ელექტრომობილების ბაზარი?
Oct 9, 2024
მაშინ როცა აშშ ყოყმანობდა, ჩინეთმა ელექტრომობილების (EV) იმპერია შექმნა. "მათ დაიპყრეს მსოფლიო, გარდა ჩრდილოეთ ამერიკის," - ამბობს ჩინური საავტომობილო ინდუსტრიის ექსპერტი ლეი სინგი.
ბოლო 15 წლის განმავლობაში, ჩინეთმა ააშენა მასშტაბური ქსელი 10 მილიონზე მეტი ელექტრომობილის დამტენით, ასობით მილიონი მძღოლი დაარწმუნა ელექტრომობილების ყიდვაში სუბსიდიებისა და სხვა სტიმულების მეშვეობით და წარმოადგინა 100-ზე მეტი ელექტრომობილის ბრენდი სხვადასხვა ფასის ვარიანტებით. ეს სწრაფი ზრდა არის ჩინეთის ჰიპერსონიკური განვითარების ნიმუში, რასაც ლეი სინგი "ჩინურ სისწრაფეს" უწოდებს.
ჩინეთის მასშტაბურმა და სწრაფმა ნაბიჯებმა ელექტრომობილების მიმართულებით აშშ-სა და სხვა ქვეყნებს ბევრად გადაასწრო, რაც ჩინურ ავტომწარმოებლებს ლიდერ პოზიციებზე დააყენებს მომავალი წლების განმავლობაში. 2024 წლის ივლისსა და აგვისტოში ჩინეთში ყველა გაყიდული ავტომობილის ნახევარზე მეტი ელექტრო ან ჰიბრიდული იყო.
როგორ დაიპყრო ჩინეთმა EV ბაზარი
ჩინეთის წარმატება ელექტრომობილების ბაზარზე ერთბაშად არ მომხდარა. მთავარი მიზეზი იყო ჩინეთის გაცნობიერება, რომ EV-ები წარმოადგენდა უმნიშვნელოვანეს სატრანსპორტო ინოვაციას ჰენრი ფორდის შემდეგ, რომელმაც მე-20 საუკუნის დასაწყისში შეცვალა საავტომობილო ინდუსტრია.
ჩინეთის მთავრობამ ცენტრალიზებული ეკონომიკური სტრატეგია განახორციელა EV-ების განვითარებისთვის, რაც წააგავდა იაპონიის ინდუსტრიული პოლიტიკის ზრდას 1970-იან და 1980-იან წლებში. 2009 წელს, ჩინეთმა დაიწყო საპილოტე სუბსიდირების პროგრამა სახელწოდებით "ათი ქალაქი და ათასი მანქანა," რომლის მიზანი იყო ელექტრო და ჰიბრიდული მანქანების სუბსიდირება საზოგადოებრივ ტრანსპორტში, როგორიცაა ავტობუსები და ტაქსები.
2013 წლიდან, სუბსიდიები ხელმისაწვდომი გახდა ინდივიდუალური მომხმარებლებისთვის, რამაც დამატებით წაახალისა ელექტრომობილების შეძენა. მიუხედავად იმისა, რომ 2022 წელს მთავრობამ შეწყვიტა სუბსიდიები, ჩინეთი უკვე დომინანტ პოზიციაზე იყო EV ბაზარზე. გარდა ამისა, ქვეყანამ უზრუნველყო ელექტრომობილების გაყიდვის 10%-იანი გადასახადისგან გათავისუფლება, რომელიც 2027 წლამდე ამოქმედდება.
2009-2023 წლებში ჩინეთის მთავრობამ 231 მილიარდი დოლარი დახარჯა სუბსიდიებზე. შედეგად, ჩინეთში ახალი ელექტრომობილების რეგისტრაციამ 2023 წელს 8.1 მილიონს მიაღწია, რაც 35%-ით მეტია 2022 წელთან შედარებით.
ჩინეთი ასევე მნიშვნელოვნად დააწინაურა EV ინფრასტრუქტურის მიმართულებით და შექმნა მსოფლიოს უმსხვილესი დამტენის ქსელი. 2024 წლის ივნისში, ჩინეთში 10.2 მილიონი EV დამტენი ფუნქციონირებდა, რაც 54%-ით მეტია წინა წელთან შედარებით.