
ძველი ბატარეები - ახალი ენერგია: ევროპულმა კომპანიამ EV-ების ბატარეების გადამუშავებაში გარღვევა მოახდინა
Oct 20, 2025
ევროპაში მოქმედმა ინოვაციურმა კომპანიამ CEVA Logistics-მა მოახდინა ნამდვილი ტექნოლოგიური გარღვევა - მათ შეიმუშავეს უნიკალური მეთოდი, რომელიც საშუალებას იძლევა ელექტრომობილების გამოყენებული ბატარეები მთლიანად გადამუშავდეს და მეორედ იყოს გამოყენებული ენერგიის წარმოებაში.
კომპანიის ინიციატივა სრულად შეესაბამება ევროკავშირის ახალ რეგულაციას, რომელიც 2025 წლის 31 დეკემბრიდან ამოქმედდება და ავალდებულებს მწარმოებლებს, რომ ლითიუმის ბატარეის მინიმუმ 65% გადამუშავდეს ან ხელახლა იქნეს გამოყენებული, ხოლო 2030 წლისთვის ეს მაჩვენებელი 70%-მდე გაიზრდება.
CEVA Logistics ქმნის “რევერსულ ლოჯისტიკურ ქსელს”, რომლის საშუალებითაც ელექტრომობილების მფლობელები შეძლებენ ამოწურული ბატარეების დაბრუნებას მწარმოებლებთან ან გადამამუშავებელ ცენტრებში.
მიღებული ბატარეები შემდეგ გაივლის შეფასებას, დამუშავებას და მიიღებს ახალ დანიშნულებას - მაგალითად, ენერგიის საცავის ან სათადარიგო ენერგოსისტემების ფორმით.
კომპანია გეგმავს 2027 წლისთვის ევროპაში 10 გადამამუშავებელი ცენტრის გახსნას, ხოლო პირველი სამი ქვეყანა, სადაც ასეთი ცენტრები ამოქმედდება, იქნება საფრანგეთი, დიდი ბრიტანეთი და ესპანეთი, უკვე 2025 წლის ბოლომდე.
EV Magazine-ის ინფორმაციით, თანამედროვე ბატარეების სიცოცხლის ციკლი დაახლოებით 20 წელია, თუმცა 2025 წლამდე წარმოებული ბატარეების უმეტესობა 10 წელზე მეტს ვერ უძლებს.
ამიტომ, ათასობით ბატარეა მალე მიაღწევს სიცოცხლის ბოლომდე, რაც გადამუშავების გარეშე გახდებოდა ეკოლოგიური საფრთხე - მათგან გამონთავისუფლებული ტოქსიკური ნივთიერებები ნიადაგსა და წყალში აღწევს.
ბატარეების გადამუშავება არა მხოლოდ ამცირებს ნარჩენების რაოდენობას, არამედ ამცირებს ლითიუმისა და სხვა რესურსების მოპოვების საჭიროებას - რაც თავის მხრივ ენერგო და წყლის მოხმარების თვალსაზრისით ერთ-ერთი ყველაზე მძიმე პროცესია.
MIT-ის კლიმატის კვლევითი ცენტრის მონაცემებით, ელექტრომობილები სრული ექსპლუატაციის განმავლობაში მნიშვნელოვნად ნაკლებ ნახშირბადს გამოყოფენ, ვიდრე ბენზინის ძრავიანი მანქანები - განსაკუთრებით მაშინ, როცა ბატარეების გადამუშავება სრულად ხდება.
CEVA Logistics-ის პროექტი კიდევ ერთი ნაბიჯია ევროპის იმ მიზნისკენ, რომ 2030 წლისთვის ბატარეების ინდუსტრია მთლიანად გადავიდეს ეკოლოგიურად პასუხისმგებელ მოდელზე - სადაც არცერთი ბატარეა არ აღმოჩნდება ნაგავსაყრელზე.