
ელექტრომობილების ბატარეების ახალი მიღწევა
Dec 12, 2024
სტენფორდის უნივერსიტეტისა და SLAC ეროვნული ლაბორატორიის კვლევამ აჩვენა, რომ EV ბატარეების სიცოცხლის ხანგრძლივობა შეიძლება 40%-ით გაიზარდოს. ეს აღმოჩენა ცვლის მოლოდინებს ელექტრომობილების ფლობის, მდგრადობისა და ხელმისაწვდომობის შესახებ.
ჟურნალ Nature Energy-ში გამოქვეყნებული დასკვნები ტრადიციულ მეთოდებს აყენებს ეჭვქვეშ და აჩვენებს, რომ რეალური სამყაროს მართვის ჩვევები მნიშვნელოვან გავლენას ახდენს ბატარეების ხანგრძლივობაზე. ეს მიგნებები გარდაქმნის როგორც მომხმარებელთა გამოცდილებას, ასევე მთლიან საავტომობილო ინდუსტრიას.
ბატარეების ტესტირება წლების განმავლობაში ხორციელდებოდა მუდმივი განმუხტვისა და დატენვის ციკლების გამოყენებით—მეთოდი, რომელიც მკვეთრად განსხვავდება იმ დინამიური და მრავალფეროვანი გამოყენებისგან, რომელსაც რეალურ ცხოვრებაში EV მძღოლები აჩვენებენ. „ჩვენ EV ბატარეებს სწორად არ ვტესტავდით,“ ამბობს სენიორ ავტორი და სტენფორდის მდგრადობის სკოლის ასოცირებული პროფესორი სიმონა ონორი.
პრობლემის გადასაჭრელად, მკვლევარებმა შექმნეს ოთხი განსხვავებული განმუხტვის პროფილი, რომლებიც რეალური მართვის მონაცემებზე დაყრდნობით დინამიურ მოდელებს შეიცავდა. ორი წლის განმავლობაში, მათ შეამოწმეს 92 კომერციული ლითიუმ-იონური ბატარეა და აღმოაჩინეს, რომ ბატარეები გაცილებით ხანგრძლივად მუშაობდნენ, როდესაც ტესტირება რეალური მართვის პირობებს ემთხვეოდა.
ერთ-ერთი ყველაზე მოულოდნელი აღმოჩენა იყო ის, რომ მოკლე და მყისიერი აჩქარებები, რომლებიც ადრე ბატარეებისთვის მავნედ ითვლებოდა, სინამდვილეში ანელებს ბატარეების დეგრადაციას. ეს დასკვნა ცვლის ტრადიციულ შეხედულებებს და მიუთითებს, რომ ყოველდღიური მართვის ჩვევები შესაძლოა უფრო სასარგებლო იყოს ბატარეისთვის, ვიდრე აქამდე ფიქრობდნენ.
მაშინ, როცა ბატარეები EV-ის ფასის თითქმის მესამედს შეადგენს, მათი სიცოცხლის 40%-ით გახანგრძლივება მნიშვნელოვან ეკონომიკურ სარგებელს მოუტანს მომხმარებლებს. ბატარეების ჩანაცვლება რამდენიმე წლით გადაიდება, რაც პირად ხარჯებსა და გარემოზე ნარჩენების ზეგავლენას შეამცირებს.